Q&A

Why a new brand?

Elements coffee was established in response to the need for more sustainable coffee in everyday consumption. Coffee is one of the most endangered crops, mainly due to growing demand and deteriorating growing conditions. The main reason is climate change, which is changing conditions in the countries where coffee is grown. The coffee tree is very sensitive to the climate. This results in unstable conditions for farmers, deforestation due to the demand for new soil or greater use of unsuitable or healthy fertilizers and pesticides that can penetrate into your cup. Therefore, it is more important to pay attention to where the coffee comes from and how it is grown. But that is not happening. More than 50% of coffee in the Czech Republic is sold under brands rated in the worst category in terms of sustainability and 30% under brands rated in the second worst category. These manufacturers do very little in terms of monitoring their supply chains and protecting the environment. Often, part of their production comes from farms associated with slavery, child labor, dangerous working conditions, deforestation, or the use of banned chemicals in cultivation, which reduce the purchase price of coffee.

More sustainable coffee is then sold mainly in smaller cafes, specialty shops and roasters, mostly as gourmet coffee associated with higher prices due to smaller production, greater variety, search for new flavors and other aspects that will be appreciated especially by great coffee lovers. Cheaper coffee is then much better, but it is usually very unsustainable and not very interesting in taste. With our brand, we try to solve the problem and make sustainable and high-quality coffee more affordable.

Káva má být bio a udržitelná. Na obalu ale nejsou žádné známé certifikace. Proč?

Co se týče označování certifikací, tak zde jsme vzali trochu jiný přístup. Certifikací je opravdu mnoho a každá znamená něco jiného, což u zákazníků často vytváří zavádějící dojmy. Navíc v našem případě jsou části našich obalů a káva spojené celkem zhruba s 9 certifikacemi (jako Fairtrade, Bio, FSC, Ok Home Compost či Climate Netural) a proto by jejich kompletní zobrazení byl problém. Proto jsme zvolili dvě nová vlastní označení pro ekologickou šetrnost a pro redukci odpadu, které zastřešují ekologickou udržitelnost naší kávy:

Každý rok plánnujeme zveřejnit zprávu s detaily o našich cílech a operacích, abychom podpořili transparentnost toho, co děláme. Naším cílem je vytvořit transparentní značku, držet nejvyšší možné standarty a nechat tak Vaše úsilí s hledáním informací na nás. Certifikace jako BIO či Fairtrade si samozřejmě lze od nás dodatečně vyžádat.

Jak se Váš obal liší od ostatních?

Problémem kávy po světě jsou i obaly. Přestože jsou často označovány jako recyklovatelné, ve většině případů jsou složené z více vrstev, které jsou sice separátně recyklovatelné, ale jejich oddělení pro recyklaci není příliš možné či praktické. Proto téměř vždy končí na skládkách. Na trhu se sice začínají objevovat alternativy, ale ty jsou většinou zaměřené na rozložitelnost, když skončí na skládce. Problémem je nejen materiál, ale také potřeba ventilu pro únik CO2, který upražená kávy vypouští. Bez něj by obal po nějaké době praskl. Náš obal se skládá ze dvou částí. Jedna je recyklovatelná a druhá plně rozložitelná a lze ji kompostovat doma. Vnitřní obal 100% netěsní a proto nepotřebujeme ventil. Stinnou stránkou je ale kratší čas, po který káva vydrží v obalu čerstvá. Kávu proto balíme vždy čerstvou na objednávku a doporučujeme kávu co nejdříve přesypat do vzduchotěsné, neprůhledné nádoby. Naše káva v zrnkové podobě by ale měla vydržet čerstvá zhruba 3 měsíce. Více o obalech najdete v naší sekci "O Elements".

Jak se Vaše káva liší od ostatních na trhu?

Naše káva je někde mezi tou ze supermarketů a pražíren. Supermarket Vám nabídne výrazně nižší cenu, ale káva je z naprosté většiny případů neudržitelná a méně kvalitní, kvůli její ceně a nákladům na její distribuci a vystavení. Supermarketová káva je také většinou hodně pražená a nabízí většinou jen hořkou, nepříliš zajímavou chuť. V pražírnách naproti tomu dostanete, velice kvalitní kávu, mnohem častěji udržitelnou či transparentně dodávanou. Pražírny ale mají často výrazně dražší kávu a lepší výběr, který je většinou spojený se zkoušením nových chutí a celkovým zážitkem. My nabízíme kávu ve stejné kategorii kvality jako pražírny, ale vydali jsme se cestou jednodušší nabídky, která nám umožňuje nabízet takovou kávu zhruba o 20% levněji, aby byla dostupnější. Kávy jsme vybrali a ozkoušeli tak, aby chutnaly co nejvíce lidem, a mohli držet jejich stabilní chuť pro každou domácnost. Naše káva tedy může sloužit buď jako dostupnější každodenní doplněk pro milovníky zkoušení nových chutí, či jako kvalitnější a udržitelnější náhrada supermarketové kávy pro zákazníky, kteří kávu až tak neřeší a hledají jen nějakou dobrou. 

Co je Váš "sociální dosah"?

Naším cílem je co nejvíce zlepšovat život znevýhodněným lidem, kteří jsou spjati s naší kávou. Na samém počátku jsou to farmáři, kteří se ve světě potýkají s existenční krizí. Světová cena kávy je dlouhodobě velice nízká a farmáři tak v mnoha případech nejsou schopni svou produkci prodat za cenu, která by alespoň pokryla jejich náklady. Vzhledem k tomu, že v odlehlých oblastech rozvojových zemí, kde se káva pěstuje není příliš alternativ v zaměstnání, mnoho farmářů pěstuje dál kávu pod cenou a čeká na vyšší výkupní cenu, či se dostává do dluhů. Jiní farmáři situaci řeší deforestrací a rozšířením zemědělské plochy, emigrací, pěstováním jiných plodin, používáním chemikálií pro zvýšení produkce. Alternativou pro zemědělce je organická produkce, či fair trade, díky kterým mohou kávu prodat za mnohem vyšší cenu, s tím jsou ale spojené náklady. S pěstováním Fairtrade/bio kávy jim většinou pomáhají kooperativy, které farmáře zaškolují, poskytují jim půjčky či jinou asistenci a především od nich vykupují kávu, která se pak může dostat na pro farmáře jinak nepřístupné západní trhy. My od takových kooperativ kávu vykupujeme a nepřímo tak pomáháme farmářům a životnímu prostředí, které běžný kávový trh pomalu ničí. V budoucnu plánujeme více spolupráce přímo s farmáři a organizacemi, které se věnují lepšímu pěstování kávy.

Naše káva je dále pražena a balena v chráněné dílně v ČR, která nabízí pracovní příležitosti těm, kteří jsou sociálně znevýhodněni. Naším cílem je ukázat, že i prostý nákup běžného produktu může zanechat výraznou pozitivní stopu. V budoucnu chceme tento model integrovat dále a vytvářet více přidané hodnoty pro lidi kolem nás.

Co je ekologický inkoust a lepení?

Přesto, že inkoust není úplně běžně zmiňovaný ve spojení s ekologií, běžné inkousty obsahují tzv. těkavé organické látky, které urychlují schnutí inkoustu a mohou představovat risk pro lidi, kteří s nimi pracují, kvalitu vzduchu, či přírodu. Kvůli zvyšující se regulaci těchto látek a popularitě ekologie se nyní objevují alternativy inkoustu, které místo těkavých organických látek obsahují alternativy. Patří mezi ně inkousty na vodní bázi, eko-solventy na bázi sóji či jiných zdrojů či UV tisk. My na obálkách používáme směs inkoustů na vodní bázi a sóji, které umožňují bezpečnější pracovní prostředí a menší stopu na životním prostředí.

Lepidla mohou být také problematická, ať už jejich vlivem na zdraví skrz výpary, či problematickou recyklace - velké množství lepidla u papíru redukuje kvalitu výsledného recyklovaného produktu, či ho dělá nepoužitelným pro zpracování. Proto používáme lepidlo, které patří do skupiny disperzních lepidel, které jsou vhodné pro běžnou práci, i pro děti. Množství lepidla jsem také zmenšili natolik, aby vliv lepidla na recyklaci byl minimální.

SCC_Logo_Horizontal_edited.png

Partner

  • YouTube
  • Facebook

Přihlášení k newsletteru

Kliknutím na "Přihlásit se souhlasíte se zpracováním Vašich osobních údajů, které najdete